Ugrás a fő tartalomra

Christian Borys és Szent Javelin Ukrajnáért

 




        Szent Javelin története



2022 február elején, ahogy a háború dobpergése egyre hangosabb lett, a telefonomhoz ragaszkodva ültem, görgetem a közösségi médiát, és elkezdtem építeni azt, amiből végül Saint Javelin lesz. Több év telt el azóta, hogy Ukrajnában újságíróként dolgoztam, de a közelgő invázión kívül nem tudtam másra koncentrálni. Amint a globális vezetők hírszerzési hullámokat bocsátottak ki Putyin szándékairól, az agyam elkezdett újrajátszani azokat a kulcsfontosságú momentumokat, amelyek befolyásolták az Oroszország Ukrajna elleni brutalitásának megértését.

Ez a megértés gyerekkoromban kezdődött.

Kanadában születtem fiatal, bevándorló szülők gyermekeként, akik tizenéves koruk végén elmenekültek a kommunista Lengyelországból, hogy jobb életet keressenek. Anyukám szülei Lengyelországban születtek a második világháború idején, és gyerekként túlélték a náci megszállás borzalmait. Édesapja, a nagypapám a Szabad Európa Rádió (RFE) lelkes hallgatója volt, és naponta hallgatta; türelmesen várja a napot, amikor Lengyelországot megostorozza a szovjetek foltja.

Apám is Lengyelországban született, de ukrán szülőktől, akiket a szovjetekhez hű lengyel hatóságok erőszakkal áttelepítettek a „Visztula hadművelet” során, amely az ukrán partizánok felszámolására tett kísérletet Délkelet-Lengyelországban.

Életem egyik formáló pillanata az első ukrajnai utam során történt, naiv 17 évesként. Azon az utazáson alkalmam volt találkozni a nemrég megválasztott és nemrég megmérgezett ukrán elnökkel, Viktor Juscsenkóval. Annyira fiatal voltam és éretlen, hogy emlékszem, hogy visszariadtam a rettenetesen sebhelyes arca láttán, amely a Kreml munkatársai által elkövetett sikertelen merénylet eredménye volt.

Évekkel később a legfontosabb leckék, amelyeket Oroszország Ukrajnával szemben tanúsított brutalitásáról tanultam, 2015 és 2018 között Ukrajnában dolgoztam újságíróként. Egy élmény jobban motiválta a Saint Javelin építését, mint bármelyik másik. Ez akkor történt, amikor egy hetet töltöttem egy kis faluban a nyugat-ukrajnai Kárpátok mélyén egy csoport özvegyekkel és gyermekeikkel. A nők mindegyike az ukrán hadsereg tagjaihoz kötött házasságot, akik életét vesztették Ukrajna 2014-es illegális annektálása utáni harcokban.

Christian Borys Ukrajnában 2015 és 2018 között.








f3130c_1-carousel-2
Christian Borys Ukrajnában 2015 és 2018 között.
f3130c_1-carousel-3
Christian Borys Ukrajnában 2015 és 2018 között.
f3130c_1-carousel-4
Christian Borys Ukrajnában 2015 és 2018 között.
f3130c_1-carousel-5

Meghívást kaptam a lelkigyakorlat szervezőitől, a „Help Us Help” nevű kanadai jótékonysági szervezettől, amely támogatta ezeket a nőket és gyermekeiket a veszteségük utáni életben.

Emlékszem, arra gondoltam, hogy ez a háború egyik oldala, amit az emberek ritkán látnak. Látjuk a megdöbbentő és félelmetes erőszakot a közvetlen tévéközvetítés során, de általában nem nézzük elég sokáig, hogy megértsük az ezt követő halkabb traumát, mint ahogy ezek az özvegyasszonyok otthagyják, hogy felvegyék életük darabjait, és gyermekeiket a saját lábukon neveljék. saját.

Ők voltak azok, akikre gondoltam, amikor 2022. február 15-én „hivatalosan” elindítottam a Saint Javelint. Azért mondom, hogy „hivatalosan”, mert már eszeveszetten posztoltam híreket és véleményemet Oroszország ukrán határ menti felhalmozódásáról. hétig.

Életemnek ezen a pontján otthagytam az újságírást, hazaköltöztem, és felépítettem a saját kis vállalkozásomat. Mivel mentes voltam a professzionális újságírás korlátaitól, de rendelkeztem minden tudással az évek óta tartó ukrajnai tudósításokból, célom volt, hogy kigúnyoljam az orosz propaganda képmutatását, gyakran mémeken keresztül.

Azonban csak február 15-én kezdtem el aktívan pénzt gyűjteni Saint Javelin matricák eladásával.

Szent Javelin matrica egy lámpaoszlopon a Szent András-templom közelében, Kijev, Ukrajna.  )

Szent Javelin matrica egy lámpaoszlopon a Szent András-templom közelében, Kijev, Ukrajna.

Saint Javelin eredete

Íme egy gyors előzmény a képről, amely „Szent Javelin” néven vált ismertté:

Először is, nem én hoztam létre. Nem vagyok sem művész, sem illusztrátor. Egy Chris Shaw nevű amerikai művész munkáján alapul, aki eredetileg megalkotta a „Madonna Kalasnyikovot” 2012 körül. A Kalasnyikov puskát hordozó Madonnáról készült kép 2014 körül (az év, amikor Oroszország illegálisan) népszerű folttá válik az ukrán katonák körében. elcsatolták a Krímet és megkezdődött a háború a Donbászban). Csak évekkel később lett „Szent Javelin”, amikor ukrán tisztviselők felkérték az amerikaiakat, hogy szállítsák a világ legfejlettebb páncéltörő irányított rakétarendszerét, a Javelint. Azért kérték a Javelint, mert tudták, ha az oroszok valaha is teljes körű inváziót indítanak, azt tankok tömegével teszik, és a Javelin lehetőséget ad az ukrán katonáknak, hogy visszaszorítsák az orosz hadsereget.

Amikor a „Szent Javelin” először megjelent, ez egy rendkívül szűkszavú mémvicc volt, amely újságírókból, elemzőkből, katonákból, bürokratákból és katonai vállalkozókból álló kis közösség körül lebegett. Ez csak 2022-ben erősödött fel, amikor egy barátom emlékeztetett arra, hogy Saint Javelin matricákat küldött körbe, hogy mások ragasszák fel laptopjukra, hogy kifejezzék támogatásukat Ukrajna iránt. Ez az ötlet inspirált, mert akkoriban 2022 elején meg voltam győződve arról, hogy Oroszország hamarosan megszállja, és mindent meg akartam tenni, hogy segítsek.

Valentin-napon megkértem egy helyi torontói nyomdát, hogy nyomtasson ki 100 Saint Javelin matricát, amelyet „Bazooka Mary”-nek neveztek el, és február 16-án közzétettem egy képet az Instagramomra, amiben elmagyaráztam, hogy eladom őket CAN-ért. 10 dollár. Célom az volt, hogy adományozzak egy kis pénzt a Segítsünk Segítsünk, a jótékonysági szervezetnek, amelynek köszönhetően interjút készítettem elesett katonák feleségeivel a Kárpátokban.

Szent Javelin matricák.  )

Szent Javelin matricák.

Emlékszem, hogy az első este ketten megrendelték a matricát, és én nagyon örültem. Nem hittem el, hogy ez az ötlet valakiben visszhangra talált.

Másnap több mint 1000 dollárt adtam el matricákból, és pánikba estem, mert rájöttem, hogy fogalmam sincs, hogyan tudnám becsomagolni ennyi rendelést. Nem volt nálam sem boríték, sem bélyeg. Egyáltalán nem voltam felkészülve.

A harmadik napon azt hiszem, körülbelül 5000 dollárt adtam el matricákból, és tudtam, hogy valami különleges történik. Addig a rendelők nevei nagyon ismerősek voltak számomra, de aztán elkezdett változni. Kezdtem látni, hogy a világ minden tájáról érkeznek megrendelések.

A negyedik napon rájöttem, hogy képes leszek több mint 10 000 dollárt adományozni, és óriási felelősséget kezdtem érezni Saint Javelinnel kapcsolatban. Az elkövetkező napokban találkoztam a Help Us Help képviselőjével, és arról beszéltünk, hogy ezt a pénzt hogyan fogják felhasználni az elhunyt ukrán katonák gyermekeinek ösztöndíjak finanszírozására. Úgy becsülték, hogy már legalább 15 gyereket elég lenne iskolába adni.

Ennek ellenére a kampány tovább bővült, így felvettem a kapcsolatot az ukrán közösség régi barátaimmal, és gyorsan létrehoztam egy önkéntes csapatot. Ezek a korai segítők az igazi oka annak, hogy Saint Javelin olyan gyorsan növekedett, mint amilyen gyorsan történt, mert soha nem lettem volna képes egyedül kielégíteni a keresletet.

A Saint Javelin csapat tagjai.















f3130c_2-carousel_team-1
A Saint Javelin csapat tagjai.
f3130c_2-carousel_team-2
A Saint Javelin csapat tagjai.
f3130c_2-carousel_team-4
A Saint Javelin csapat tagjai.
f3130c_2-carousel_team-5
A Saint Javelin csapat tagjai.
f3130c_2-carousel_team-6

Egy héten belül a kampány szürreálissá vált, és az egész világon elterjedt. Ezen a ponton Szent Javelin kívül semmire nem volt időm. Elhagytam a szokásos munkámat, a barátaimat, az egészséges rutin minden látszatát, és minden figyelmemet erre összpontosítottam. A hadművelet irányítása között régi kollégáimmal, elemzőkkel, aktivistákkal, katonákkal és újságírókkal beszélgettem Ukrajnában arról, hogy mi is zajlik a helyszínen. Emlékszem, hogy hallottam bizonyos jelzőkről, például az oroszokról, akik tábori kórházakat hoznak létre, és nyilvánvalóvá vált, hogy hamarosan brutális háború fog kibontakozni.

Február 24.: Oroszország megkezdi teljes körű invázióját

Február 24-én, amikor Vlagyimir Putyin orosz elnök elindította brutális invázióját, úgy döntöttünk, hogy a Szent Javelin pénzt azonnali ukrajnai szükségletekre kell fordítani. Elkezdtünk kampányolni olyan dolgokért, mint az egyéni elsősegélynyújtó készletek, golyóálló mellények és sisakok, valamint egyéb humanitárius életmentő eszközök.

Emlékszem, a teljes körű invázió napján beszéltem apámmal, aki a lengyelországi Przemyslben él, egy kis történelmi városban, közvetlenül az ukrán határon. Egészen addig rendkívül szkeptikus volt a háború lehetőségével kapcsolatban, és azt mondta nekem, hogy ez csak nyugati félelemkeltés. De azon a napon felhívott, hogy bocsánatot kérjen, és leírja a határ mentén kibontakozó szívszorító káoszt.

Március közepén, a Saint Javelin elindítását követő egy hónapon belül, már 500 000 dollárt adományoztunk a Segítsen nekünk Segítségre.

Ekkor rövid műszakokban aludtam, és éjjel-nappal dolgoztam. Kritikus problémákat kellett kezelnem – például amikor a bank leállította a számláimat, mert a tranzakciók mennyisége pénzmosási figyelmeztetéseket jelentett –, valamint több tucat sajtóinterjút a Saint Javelinről, miközben folytattam a mémek közzétételét.

Abban a márciusban kétszer utaztam Lengyelországba, hogy segítsek az Ukrán Világkongresszus segély-logisztikai rendszerében , miközben felépítették az Egyesülés Ukrajnával kampányukat . Ez a program a világ egyik legnagyobb, az ukrán hadsereg támogatására összpontosító nem kormányzati segélyprojektjévé nőtte ki magát.

Ennek közepette a menyasszonyom várandós volt az első gyermekünkkel, és Saint Javelin közössége gyorsan növekedett. Az Instagramon közzétenném az „Ask Me Anything”-t (AMA-t), ahol a közösség elmondja, mit akarnak Saint Javelintől. Elárasztottak bennünket az emberek a világ minden tájáról érkező kérések új „szentekre”. Mindenki olyan szentet akart, amely képviseli azt a fegyverrendszert, amelyet nemzetük Ukrajnának szállít. Például a második szentünk a Saint NLAW volt, ami brit közönségünk kérése volt, mivel a britek gyorsan szállították a „Next Generation Light Anti-tank Weapon”-t (NLAW ATGM).

Hamarosan Szentek voltak Kanadában, Svédországban, Németországban, Lengyelországban, Szlovákiában és még sok másban.

Különböző szentek.

f3130c_6-szent-5
Különböző szentek.





Vissza Ukrajnába

2022 áprilisában, amikor az oroszok visszavonultak Kijevből, és a világ felébredt Bucha borzalmaira, a teljes háború kitörése óta először Ukrajnába utaztam. Reggel 6 órakor, amikor a vonatom beért Kijev központi pályaudvarára, olvastam a híreket egy halálos orosz cirkálórakéta-csapásról a lvivi központi pályaudvar mellett, ahonnan pár órával ezelőtt indult a vonatom. Kijev központi pályaudvaráról egy szellemvároson mentem keresztül, amely teljesen felismerhetetlen volt a vibráló, hangos, nyüzsgő városról, amelyet mindig is ismertem. A fiatal ukrán katonák által járőrözött katonai ellenőrző pontok még mindig álltak az egész városban. A mindig zsúfolt városban szinte nulla volt az autóforgalom, és sok üzletet egyszerűen bezártak, mert mind a tulajdonosok, mind az alkalmazottak elmenekültek.

Az volt a célom erre az utazásra, hogy elindítsam az ukrajnai Saint Javelin működését, hogy elkezdhessünk ruházati gyártást az országban. Arra gondoltam, hogy ha több száz pólót adunk el szerte a világon, meg kell találnunk a módját, hogy Ukrajnában készítsünk ilyen ingeket, és még sok mást.

Sőt, arra is kerestem a módját, hogy a megsemmisült orosz felszereléseket „feldolgozzuk” olyan tárgyakká, amelyeket eladhatunk a Saint Javelinben. Az volt az ötletem, hogy Oroszország megsemmisült felszereléseinek maradványait, például tankokat, BTR-eket és BMP-ket (orosz páncélozott szállítójárművek és gyalogsági harcjárművek), repülőgépeket és még sok mást felhasználok ellenük Ukrajna háborús erőfeszítéseinek finanszírozására. Arra jutottam, hogy megolvasztjuk a fémet, majd újra felhasználjuk árverésre, és elárverezzük.

Szent Javelin matricák elhagyott fegyvereken Ukrajnában.









f3130c_3-carousel-tank-2
Szent Javelin matricák elhagyott fegyvereken Ukrajnában.

Utazásom során régi barátaimmal töltöttem az időt, köztük olyan ukrán újságírókkal, mint egykori tulajdonosom, az Associated Press és a jelenleg Pulitzer-díjas Jevgenyij Maloletka fotóriporter, aki nemrégiben élte túl Mariupol ostromát. Elmesélte az ottani életét megváltoztató élményét, amelyet most az Oscar-díjra jelölt „ 20 nap Mariupolban ” című film dokumentál, amelyet kollégája, barátom, Msytyslav Chernov rendezett.

Olyan régi kollégákra támaszkodtam, mint Maloletka, hogy segítsenek megérteni, hova kell összpontosítania Saint Javelin figyelmének és pénzének. Régi barátok, Katerina Sergatskova és Roman Stepanovics, a 2402 alap alapítói , magyarázták az ukrán újságíróknak a súlyos helyzetet. Sokan közülük, különösen Kijeven kívül, nap mint nap az életüket kockáztatták, és halálos környezetről számoltak be, védőfelszerelés nélkül. A 2402-es Alap irányításával Saint Javelin segített az ukrán újságírókat golyóálló felszereléssel felszerelni, és ellenséges környezeti és elsősegélynyújtási képzést (HEFAT) tartott Ukrajna-szerte, amelyeket jó barátom és gyakori munkatársam, Anton Skyba fotóriporter oktatott .

Szent Javelin találkozik Zelenszkij elnökkel

Szent Javelin története az utolsó előtti Kijevben töltött napomon kezdett önálló életre kelni áprilisban. Aznap elmentem Buchába, Irpinbe és Borodyankába, hogy lássam az oroszok tetteinek valóságát. Annak ellenére, hogy 2015 és 2018 között láttam szörnyű pusztítást a frontvonalon Donbászban, soha nem voltam tanúja ehhez hasonló pusztításnak. Az a fájdalom és szenvedés, amit az oroszok okoztak ezeknek az embereknek, leírhatatlan volt. Semmi, amit írok, nem magyarázza meg azt az érzést, amikor azt az érzést látjuk, amikor egész lakóházakat kettévágtak a repülőgépek és helikopterek által ledobott orosz bombák. A földön állva a nyitott betonon keresztül láthattuk az emberek lakásainak maradványait. Egy lerombolt konyha maradványai, egy fél nappali, egész életek láthatóak mindenki számára, aki arra jár. A mellettem lévő játszótéren észrevettem egy kis mackót, amit egy ártatlan gyerek hagyott hátra.

Pusztítás Ukrajnában.











Amikor elhajtottunk ettől a rémálomtól, egy barátunk felkereste Oleksii Reznikov akkori ukrán védelmi minisztert, és elküldte neki Szent Javelin képét, és elmagyarázta a történetet. Visszaírt, hogy szüksége van arra a pólóra… holnapig.

Már odaadtam az összes nálam lévő Saint Javelin inget, matricát és tapaszt, ezért azon az éjszakán tülekedtem, hogy találjak egy nyomdát Kijevben, amely másnap reggelre ki tudna nyomni néhány inget. Arra is gondoltam, hogy készítek egy harmadik inget Zelenszkij elnöknek, és megkérem Reznikov minisztert, hogy adja át magának Zelenszkijnek. Soha nem hittem volna, hogy tényleg megteszi, de arra gondoltam, miért ne próbálnám meg?

Másnap átutaztunk Kijeven és bementünk a központi kormányzati negyedbe. Összességében a találkozó Reznikov úrral körülbelül három percig tartott, de indulás előtt átadtam neki a Zelenszkij elnök ingét, és azt mondta: „Remek! Ma később találkozunk vele."

Arra gondoltam, hogy csak odaadja az inget az egyik alkalmazottjának, és elfelejtik. De néhány órával később, amikor a szállodai szobámban várakoztam, üzenetet kaptam Mr. Reznikovtól.

– Csak azt szeretném, ha tudná, hogy az elnöknél van a te inged!

Körülbelül öt perccel később Zelenskyy elnök hivatalos TikTok-fiókja megosztott egy videót, amelyen Reznikov miniszter átadja Zelenskyy elnöknek a Szent Javelin pólót. A videó emberek millióihoz jutott el, és Saint Javelint a sztratoszférába lökte.

Saint Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek





f3130c_4_carousel_reznikov-2
















Szent Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek.
f3130c_4-carousel_reznikov-4
Szent Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek.
f3130c_4-carousel_reznikov-5
Szent Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek.
f3130c_4-carousel_reznikov-6
Szent Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek.
f3130c_4-carousel_reznikov-1
Szent Javelin pólók átadása Oleksii Reznikovnak és Volodimir Zelenszkij elnöknek.

A Saint Javelin globálissá válik

Szerte a világon azt láttuk, hogy az emberek maguk kezdték újra felhasználni a Saint Javelin-képet, 3D-nyomtatott szobrocskák, videojátékok, legók, graffiti, halloween-jelmezek, NFT-k és tiltakozó táblák gyártásával. Láttunk képeket a Saint Javelin matricákról Venezuelában, a Fülöp-szigeteken, Tajvanon és Maliban. Olyan helyekről kaptunk megrendeléseket, amelyekre soha nem számítottam, például Kínából, és még oroszoktól is kaptunk üzeneteket, akik rendelni akartak, de nem tudták, mert nem szállítottunk Oroszországba. Az orosz rendőrség még egy 10 éves lányt is célba vett Moszkvában, letartóztatva, mert Saint Javelint használta avatarként egy osztálycsoportos csevegésben.

A Szent Javelin szimbólum és az általunk használt mémek utat mutattak mások számára, hogy a humor és a közösségi közösség erejét felhasználva segítsenek az ukránoknak, amikor a legnagyobb szükségük van rá.


A Saint Javelin terjed a közösségi médiában.














f3130c_5-carousel_sm-2
A Saint Javelin terjed a közösségi médiában.
f3130c_5-carousel_sm-4
A Saint Javelin terjed a közösségi médiában.
f3130c_5-carousel_sm-6
A Saint Javelin terjed a közösségi médiában.
f3130c_5-carousel_sm-7
A Saint Javelin terjed a közösségi médiában.

Jelenleg több mint 2 000 000 USD-t adományoztunk a Saint Javelinen keresztül, és számtalan további összeget segítettünk összegyűjteni olyan közösségi finanszírozási kampányok lebonyolításával, mint például a legutóbbi karácsonyi akciónk az első személyű drónokért , amely több mint 500 000 dollárt gyűjtött össze.

Saint Javelin a remény jelzőfénye lett az abszolút sötétség közepette, és remélem, hogy még sokáig az inspiráció és a kézzelfogható támogatás forrása leszünk. Hatalmasat fejlődtünk 2022 februárjának első napja óta. Egy könyv kiadásának kellős közepén vagyunk. Készítettünk egy koncertet, és szerepeltünk a Washington Post dokumentumfilmjében. Két irodát nyitottunk és zártunk be Kijevben és Torontóban. Voltak hullámvölgyeink, de alapvető célunk, hogy olyan márkává fejlődjünk, amely hosszú távon is megmarad, és minden termékünket Ukrajnában gyártja.

f3130c_6-termékek-2-9
A legújabb Saint Javelin termékek.

A legújabb Saint Javelin termékek.




Új Defender kollekciónk, amely téli polárból, zokniból, pulóverből, pólóból és sok másból áll, minden egyes darab Ukrajnában készült. 

Ruhagyártásunk nagy részét ukrán katonáknak is adományozzuk. 
Tavaly télen több mint ezer különféle terméket adtunk ki, köztük gyapjúdzsekit, zoknit, sapkát és balaklavát. 2024-ben ezen termékek fejlesztésére összpontosítunk, és a legjobb minőségű márkává válunk; mindent Ukrajnában készíteni; és támogatja a védőket az elkövetkező években, mert ennek a háborúnak a szomorú, de tompa valósága az, hogy nem fog egyhamar véget érni. Oroszországnak minden lehetőséget felkínáltak, hogy ledobja fegyvereit és megállítsa agressziós háborúját. Ehelyett saját embereik százezreit áldozták fel, hogy meghaljanak az apró területi előnyökért. Több tízezer harckocsit, csapatszállítót, repülőgépet és járművet veszítettek el. Saját gazdaságukat tették tönkre. Letartóztatnak mindenkit, aki a háború ellen szól. Egész országukat egy irányba mozgósították: Ukrajna szuverén nemzetének elpusztítására. És bebizonyították, hogy nem áll szándékukban megállni. Cserébe ugyanezt be kell bizonyítanunk: elkötelezettek vagyunk az oroszok megállítása mellett, bármibe kerüljön is, és támogatni fogjuk Ukrajnát, amíg az ukránok meg nem nyerik ezt a háborút. Ez az egyetlen lehetőség az asztalon.

A NATO Tükörben megjelentek nem jelentik a NATO vagy a tagországok kormányainak hivatalos álláspontját vagy politikáját.
A NATO Tükör célja, hogy tájékoztatást adjon és elősegítse a biztonsági kérdésekről szóló vitát. A szerzők által kifejtett vélemények saját maguk.

A SZERZŐRŐL

Christian Borys egykori újságíró, aki felépítette a világszerte elismert "Saint Javelin" márkát, amely több mint 2 millió dollárral járult hozzá Ukrajna védelmi erőfeszítéseihez. A Saint Javelin szervezet világszerte több tízmillió embert vonzott be az Ukrajnát támogató információk közösségi média mémeken keresztül történő terjesztésére tett úttörő erőfeszítései révén. Munkáját nagy nemzetközi sajtóorgánumok, többek között a BBC, a CNN, a The New York Times, a FOX, a Washington Post és a The Globe and Mail is reflektorfénybe helyezték vilá

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Jurij Alekszejevics Gagarin valósága (?)

Wagner Group valósága

Szovjetunió embert küldene a Marsra 1974-ben